Veel kinderen zijn afhankelijk van de voedselbank
De voedselbanken constateren dat 37% van haar klanten in Nederland kind is. Door corona – en als gevolg daarvan een economische krimp – is het aantal klanten van de voedselbanken gestegen met 8,5%. De verwachting is dat dit aantal flink verder gaat oplopen het komende jaar. Achter deze toename zit ook een grote groep kinderen.
Speciaal voor deze kinderen loopt deze week, van maandag 24 t/m zaterdag 29 augustus, een grote landelijke actie. Deze actie is georganiseerd in samenwerking met Albert Heijn en is gericht op het ontbijt. Geen enkel kind zou immers met een lege maag naar school mogen gaan. De eerste ontbijtdonatie werd op 24 augustus in ontvangst genomen door voormalig profvoetballer Danny Blind, ambassadeur van de voedselbanken.
Deze week kunnen klanten in ruim 400 winkels van Albert Heijn, verspreid over heel Nederland, ontbijtproducten doneren aan de lokale voedselbanken. Deze ontbijtproducten zijn speciaal geselecteerd en staan bij elkaar gegroepeerd in de winkel. Het is daardoor makkelijk voor klanten om de producten uit te zoeken. Alle producten zijn gericht op een voedzaam ontbijt voor gezinnen met kinderen. De actie vindt deze week plaats omdat inmiddels de scholen weer begonnen zijn. Het is dus een mooi moment om gezinnen die het moeilijk hebben te helpen met het aanvullen van de voorraadkast.
Danny Blind, ambassadeur van Voedselbanken Nederland:
“Ik vind het fantastisch dat vaste partner Albert Heijn zich al jaren inzet voor de voedselbanken. Ook deze ontbijtactie is heel erg belangrijk. Als sporter weet ik natuurlijk dat voeding, gezondheid en het “goed in je vel zitten” hand in hand gaan. Mooi om het startschot te kunnen geven van deze landelijke actie. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we deze week veel ontbijtproducten inzamelen voor gezinnen die klant zijn van de voedselbank!”
In deze filialen kun je meedoen
Je vindt de actieproducten bij de AH filialen in Zutphen (Polsbroek en De Brink), Warnsveld en Lochem.
De ontbijtproducten worden er opvallend gepresenteerd. Na het betalen ervan aan de kassa kan de klant het product inleveren bij een vrijwilliger van de voedselbank. Ook kan hij het product in één van de kratten leggen die daarvoor klaarstaan.
Voedselbank Zutphen
In Zutphen werken we met ruim 80 vrijwilligers die er gezamenlijk voor zorgen dat er wekelijks 280 pakketten gevuld kunnen worden met boodschappen. Elk pakket bevat tussen de 35 en 40 producten; wekelijks delen we dus ruim 10.000 producten uit.
Samenwerking tussen Albert Heijn en Voedselbanken Nederland
Albert Heijn en Voedselbanken Nederland werken al jaren nauw samen. Albert Heijn is een belangrijke partner van het eerste uur en was ook de eerste supermarkt die in 2015 een structurele samenwerking aanging met de voedselbanken op basis van een contract met formele afspraken. Dit heeft de weg geplaveid voor de samenwerkingsovereenkomsten met andere partners. Albert Heijn doneert jaarlijks ruim 4,3 miljoen producten en deelt veel kennis en informatie over bijvoorbeeld logistiek en bestelsystemen. Daarnaast stelt Albert Heijn zijn landelijke winkelnetwerk beschikbaar om lokale inzamelingsacties te organiseren.
Online donatieknop op ah.nl
Albert Heijn heeft onlangs als eerste grote partij in Nederland een online donatieknop geïntroduceerd. Op ah.nl kunnen klanten bij een online bestelling ervoor kiezen een financiële bijdrage te geven aan de Voedselbanken Nederland. Dit bedrag kan 1,–, 2,50 of 5,– euro zijn. Mede door de opbrengst van deze donaties, is Voedselbanken Nederland in staat om de operationele en logistieke kosten te financieren.